No, això no és cap programa especial del Basté des del Palau de la Música, és la constatació innegable d’aquella frase que diu que “Nadal cada cop comença més d’hora”. A les portes del desembre i quan falten 25 dies per l’aniversari més celebrat arreu del món -sense saber ben bé si té algun fonament real-, ja fa temps -i el que ens espera- que aguantem un tsunami d’allò que se’n diu “esperit nadalenc”. Letícia Sabater ja ha tret la seva particular ofensa a la música en forma de videoclip nadalenc i, per tant, com a bona institució que s’ha convertit en aquell país, dóna el tret de sortida d’aquest empatx de vermell empallegós.

Nadal ja no és solament una època de festes, família i amistat. Si home, no és res més que una macrocampanya comercial, com unes rebaixes o aquell invent del Black Friday. La festa del consum i del capitalisme a dosis de cavall que treu els impulsos més bàsics d’uns consumidors que -sovint- som molt dèbils.

Des de Tots Sants que els supermercats ja estan plens de torrons i polvorons, dissabtes i diumenges a la televisió analògica la programació per excel·lència són comèdies familiars o “històries de nadal”, i -possiblement el pitjor de tot plegat- ja s’han iniciat les campanyes publicitàries de Nadal, és a dir, aquests anuncis que de manera recurrent i amb hipocresia per parar un tren apel·len a l’esperit solidari que portem dins.

- Publicitat -

La indústria musical -com no podia ser- també puja al carro per explotar aquesta febre comercial. I la reina d’aquesta disciplina -i sense que serveixi com a precedent- és Mariah Carey. La cantant de pop estatunidenca ha aconseguit una tècnica infal·lible perquè 25 anys després del llançament d’‘All I want for Christmas is you’ regni en la música nadalenca. Amb més de 520 milions de reproduccions, s’alça un any més com la cançó nadalenca més popular a Spotify.

A principis de novembre va publicar una versió especial del seu disc “Merry Christmas” on s’inclou aquest gran hit, a mitjans de novembre ja s’infiltrava tímidament entre les 50 cançons més escoltades a tot el món a través de Spotify però el més sorprenent és que avui ja ocupa 20è lloc per seguir escalant posicions a mesura que s’acostin les festes.

 

Robbie Williams, com a bon clàssic què és, també s’ha apuntat a això de fer nadales per aprofitar una època que es fa una cosa poc habitual avui en dia, vendre discos. Així doncs ha presentat un àlbum que porta per títol “The Christmas Present”, format per dos discos: “Christmas past”, un recull de nadales clàssiques, i “Christmas future”, amb cançons noves creades pel músic. En el llançament trobarem les col·laboracions de Bryan Adams, Rod Stewart o Jamie Cullum amb qui versiona ‘Merry Xmas Everybody’, un tema dels britànics Slade.

Després de repassar com està la situació sols ens queda desitjar Bon Nadal. Per cert, cada cop es felicita Nadal més d’hora, no? On són els límits, tot s’hi val? Bé, suposo que això ja deu ser una altra història.